ようこそ、サステイナビリティ学際教育プログラムへ
Welcome to the Interdisciplinary Education Program on Sustainability

持続可能(サステイナブル)で平和なより良い未来社会──今日ほど、このような社会が望まれている時代はないでしょう。それは、すべての人々が安全かつ健康で文化的な生活を営み、尊厳と自尊心を保てるような社会です。その実現のためには何が必要でしょうか。課題は山積みです。人口増加と経済活動の拡大は、グローバルな環境問題(気候変動、生物多様性の喪失、マイクロプラスティックの蔓延)、公衆衛生の問題(新たなパンデミック、食糧危機)、深刻な政治的問題(紛争や戦争の頻発)を招きます。政府や企業は、その施策や事業がこうした問題領域で引き起こしかねないリスクを開示するよう求められています。これからの社会を担う学生の皆さんは、環境と経済と社会との相互作用を理解しなければなりません。また、カーボンニュートラル、循環経済、自然共生社会の実現に必要な技術や制度に関する知識を身に付けなければなりません。理想的なサステイナブル社会にふさわしい哲学や倫理や文化についても、考えを深めなければなりません。それは、これからの社会で求められる基礎的教養です。文系か理系かを問わず、東京大学のすべての卒業生に求められる資質です。それを体系的に学ぶことができるのが、この「サステイナビリティ学際教育プログラム」です。

A better society in the future that is both sustainable and peaceful — such a society has never been more desirable than it is today. It would be a society in which all people may live safe, healthy and cultured lives with dignity and self-respect. What will it take to achieve this? The challenges are many. Population growth and economic expansion will lead to global environmental problems (climate change loss of biodiversity, and the prevalence of microplastics), public health problems (new pandemics and food crises) and grave political problems (leading to increased conflicts and wars). Governments and companies are required to disclose the risks that their policies and operations may pose in these areas. Students, the future leaders of society, must understand the interactions between environment, economy, and society. You must also acquire knowledge of the technologies and institutions needed to achieve carbon neutrality, a circular economy, and a society in harmony with nature. We also need to deepen our thinking about the philosophy, ethics, and culture appropriate to an ideal sustainable society. These are the basic education requirements needed in this society of the future. These qualities are required for all graduates of the University of Tokyo, whether they are humanities or science majors. The Interdisciplinary Education Program on Sustainability enables students to acquire these qualities in a systematic way.

プログラムの概要 / Program Overview

本プログラムは、卒業後それぞれの分野の専門家として社会で活躍する人材に対してサステイナビリティにかかわる素養を付加し、社会のすみずみにそうした人材を輩出することでより良い未来社会の実現に貢献しようとするものです。全学的な学際教育やアクティブラーニング等を通じて課題設定能力、多様な専門家や関係者とのチームによる問題解決や社会イノベーションを先導できる協創力などをサステイナビリティにかかわる素養に加えて涵養します。

また、条件が整い次第、サステイナビリティに関連する海外の連携大学との交換留学・単位相互認定などを通じて国際的な持続可能な開発の推進を先導できる人材の育成や、サステイナビリティの素養を身に着け、ビジネスや研究で世界的に活躍する人材の育成に貢献します。

This program aims to contribute to the realization of a better society of the future by adding sustainability-related knowledge to graduates who will be active in society as experts in their respective fields, and by producing such human resources in all parts of society. Through university-wide interdisciplinary education and active learning, we will cultivate problem-solving skills through teamwork with diverse experts and stakeholders, and collaborative creativity to lead social innovation, in addition to sustainability-related skills.

In addition, through exchange programs and mutual recognition of credits with overseas partner universities related to sustainability as soon as the conditions are met, we will contribute to the development of human resources who can lead the promotion of international sustainable development , and to the development of human resources who are active globally in business and research with a strong background in sustainability.

プログラムの構成 / Program Structure

「サステイナビリティ学際教育プログラム」は選択科目群I(コア科目)、選択科目群II(文系科目)、選択科目群III(理系科目)、選択科目群IV(サステイナビリティ関連科目)の4種類の授業からなります。これらの科目の計12単位以上の取得により、修了が認定されます。プログラムの修了者に対しては、東京大学より修了証を授与します。

俯瞰的な観点でサステイナビリティ学を学ぶために、以下の講義組み合わせ例を参照してください。なお、提供される講義は年度・学期によって異なります。

The “Interdisciplinary Education Program on Sustainability” consists of four types of classes: elective group I (core subjects), elective group II (humanities and social science   subjects), elective group III (science subjects), elective group IV (sustainability-related subjects). Completion of the program is authorized by completing a total of 12 credits or more in these courses. Students who complete the course will receive a certificate of completion from The University of Tokyo.

Please refer to the following sample lecture combinations about sustainability studies from a bird’s eye viewpoint. Please note that the lectures offered vary from year to year and semester to semester.

気候変動問題を広い視野から学びたい学生向け(例)

選択科目群 科目名 担当教員
選択科目群 I エネルギー総合学基礎論 松橋 隆治(工)
応用倫理特殊講義VIII(サステイナビリティ研究) 堀江 宗正(文)
選択科目群 II (任意の科目を履修してください)
選択科目群 III 気候システム学 阿部 彩子(理)
ライフサイクルシステム工学 菊池 康紀(工)
選択科目群 Ⅳ (任意の科目を履修してください)

循環経済・資源循環を広い視野から学びたい学生向け(例)

選択科目群 科目名 担当教員
選択科目群 I 地球環境化学 高橋 嘉夫(理)
選択科目群 II 環境経済学 佐藤 赳(農)
選択科目群 III ライフサイクルシステム工学 菊池 康紀(工)
選択科目群 Ⅳ 廃棄物資源循環学 藤田 壮(工)

生物多様性・自然保護を広い視野から学びたい学生向け(例)

選択科目群 科目名 担当教員
選択科目群 I 森林生態圏管理学 山田 利博(農)
応用倫理特殊講義VIII(サステイナビリティ研究) 堀江 宗正(文)
選択科目群 II (任意の科目を履修してください)
選択科目群 III 森林風景計画学 香坂 玲(農)
選択科目群 Ⅳ 生態学・生態工学 風間 しのぶ(工)

サステイナビリティに関わる自然科学・技術を広い視野から学びたい文系学生向け(例)

選択科目群 科目名 担当教員
選択科目群 I 地球環境学 沖 大幹(工)
選択科目群 II (任意の科目を履修してください)
選択科目群 III アジア生物環境学 小島 克己(農)
ライフサイクルシステム工学 菊池 康紀(工)
選択科目群 Ⅳ (任意の科目を履修してください)

サステイナビリティに関わる人文社会科学を広い視野から学びたい理系学生向け(例)

選択科目群 科目名 担当教員
選択科目群 I 地球環境学 沖 大幹(工)
応用倫理特殊講義VIII(サステイナビリティ研究) 堀江 宗正(文)
選択科目群 II 環境経済学 佐藤 赳(農)
応用倫理特殊講義Ⅲ(食と場所の環境倫理) 福永 真弓(文)
選択科目群 III (任意の科目を履修してください)
選択科目群 Ⅳ (任意の科目を履修してください)

英語でサステイナビリティを学びたい学生向け(例)(講義は駒場で行われます)

選択科目群 科目名 担当教員
選択科目群 I 環境経済学 / Environmental Economics 成田 大樹(教養)
選択科目群 II 環境と開発(2)/ Development and the Environment (2) ジロドウ イザベル(教養)
選択科目群 III エネルギー資源論 I / Energy Technology and Natural Resources I 杉山昌広(教養)
選択科目群 Ⅳ 環境熱力学 / Thermodynamics 甘蔗 寂樹(教養)

対象 / Who can enroll

学部後期課程の学生(内定生を含む)を対象としていますが、大学院学生も履修できます。ただし、大学院生が履修を希望する場合には、学部大学院共通科目であっても学部生向け科目を登録してください。

This program is intended for third- and fourth-year undergraduate students (including 2nd year students informally admitted to the Senior Division), but graduate students are also eligible to take it. However, graduate students who wish to take these courses must register for courses for undergraduate students, even if they are common courses for both undergraduate and graduate students.

プログラムへの参加方法 / How to Participate in the Program

  • 科目の履修(他学部履修も含む)については、所属する各学部・研究科等の履修手続きに従ってください。
  • 計12単位以上を取得し、修了証の交付を希望する場合は、UTASにて修了証発行の申請手続きを行います。修了証の申請時期は、学部卒業・大学院修了(博士課程満期退学を含む)する学期の初めです。具体的な申請期間は、プログラムか、所属する各学部・研究科等の事務にご確認ください。※2025年3月末日までに学部を卒業又は大学院を修了(博士課程満期退学を含む)する学生で修了証の交付を希望する方は、2024年10月1日(火)~2024年10月31日(木)にUTASで申請をしてください。 詳細はこちら
  • 修了証申請を行わなかった場合には修了証は交付されません。
  • なお、修了を目的とせず、個別の科目を履修することも歓迎いたします。
  • Please follow the registration procedures of your faculty or graduate school when taking courses including those offered by other faculties or graduate schools.
  • Students who have earned 12 or more credits and wish to receive a certificate of completion should apply for the certificate at UTAS. The application for the certificate is due at the beginning of the semester in which the student graduates from the undergraduate or graduate school (including doctoral degree completion). Please check with the program,  your faculty or graduate school office for the specific application period. ※Students who will be graduating from university or completing graduate school by the end of March 2025 (including those who will withdraw from the doctorate program after completing the course requirements under the program)and wish to receive a certificate of completion need to apply through UTAS between Tuesday, October 1, 2024 and Thursday, October 31, 2024. For the details,
  • If you do not apply for a certificate, it will not be issued.
  • Please note that students are welcome to take individual courses without the goal of completing the program.

〈履修についてご注意いただきたいこと〉

  • プログラムの科目は年度により異なる場合があります。履修登録する際は、その科目が当該年度のプログラム科目に指定されているかを必ず確認してください。プログラム科目として指定されていない年度に取得した単位は、プログラムの修了に必要な単位に算入されません。
  • プログラム開設年月(2024年4月)より前に取得した単位は、プログラムの修了に必要な単位に算入されません。
  • 履修時には、科目名だけでなく「時間割コード」等もご確認ください。指定された時間割コードと異なる時間割コードで単位を取得された場合、本教育プログラムの単位として認定することができません。

〈Please note the following〉

  • Program courses may vary from year to year. When registering for a course, be sure to check whether the course is designated as a program course for the year. Credits earned in years not designated as program courses will not be counted toward program completion.
  • Credits earned prior to the program opening date (April 2024) will not be counted toward program completion.
  • Please check not only the course title but also the “time schedule code” when you take the course. Credits earned with a different timetable code from the designated timetable code will not be approved as credits for this educational program.

修了要件 / Completion Requirements

  • 選択科目で合計12単位以上修得してください。ただし、選択科目群I、II、III、IV それぞれから1科目以上の取得を推奨します。
  • 修了証の申請時期は、在学している学部を卒業又は大学院を修了(博士課程満期退学を含む)する学期の初めです。修了証授与を希望する学生は、UTASで期間中に手続きを行ってください。※2025年3月末日までに学部を卒業又は大学院を修了(博士課程満期退学を含む)する学生で修了証の交付を希望する方は、2024年10月1日(火)~2024年10月31日(木)にUTASで申請をしてください。詳細はこちら

※修了証申請を行わなかった場合には、修了証は交付されません。また、プログラムの修了に必要な単位を取得しても、在学している学部を卒業又は大学院を修了(博士課程満期退学を含む)しない場合には修了証は交付されません。

  • At least 12 credits in total must be earned in elective courses. However, it is recommended that at least one course be taken from each of Elective I, II, III, and IV.
  • Application for the certificate is due at the beginning of the semester in which the student graduates from the undergraduate or graduate school in which he/she is enrolled (including doctoral degree completion). Students who wish to receive a certificate should apply for it at UTAS during this period. ※Students who will be graduating from university or completing graduate school by the end of March 2025. (including those who will withdraw from the doctorate program after completing the course requirements under the program)and wish to receive a certificate of completion need to apply through UTAS between Tuesday, October 1, 2024 and Thursday, October31, 2024. For the details,

※Certificates will not be awarded to students who do not apply for a certificate. In addition, even if you obtain the credits required for completion of the program, you will not receive a certificate if you do not graduate from the undergraduate school or complete the graduate program (including withdrawal from a doctoral program) in which you are enrolled.

事前登録フォーム / Pre-Registration Form

プログラムへの登録を希望する方は、こちらのフォームから必要事項を記入後、送信して情報を登録してください。登録後は事務局よりニュースなどの連絡があります。

If you would like to register for the program, please fill out and submit this form. After registration, you will receive the latest information from the secretariat.

科目一覧 / List of Courses

※グローバル教養科目については、同じ名称の授業であっても、成績評価方法によって時間割コードが異なっています。 履修登録の際には、登録しようとしている授業がどちらの成績評価の方法によるものか、間違えないように注意してください。 詳細はUTASのシラバスで「成績評価方法」の欄を確認してください。
グローバル教養科目についてはこちら ( https://globe.u-tokyo.ac.jp/ja/globalliberalarts.html)

※Please note that for the Global Liberal Arts Courses, the course codes are different depending on the grading method, even if the courses have the same name. Please pay attention to the applicable evaluation method when you register for a course. For more details, please refer to the “Grade Evaluation” section in the syllabus on UTAS.
For additional information on Global Liberal Arts Courses, please visit the following page (https://globe.u-tokyo.ac.jp/en/globalliberalarts.html).

選択科目群I

科目名 開講部局 時間割コード 主担当教員 単位数 開講区分 曜限
地球環境学 工学部 FEN-CE4508L1 沖 大幹 2 A1A2 木4
エネルギー総合学基礎論 工学部 FEN-EE4506L1 松橋 隆治 2 S1S2 木5
応用倫理特殊講義VIII(サステイナビリティ研究) 文学部 04240078 堀江 宗正 2 S1S2 金2
地球環境化学 理学部 0528030 高橋 嘉夫 2 S1S2 金2
森林生態圏管理学 農学部 060310770 山田 利博 2 S1S2 木1
環境経済学 教養学部 08D1414 成田 大樹 2 A1A2 月3
エネルギー科学概論 教養学部 08X1010 瀬川 浩司 2 A1A2 木4

選択科目群II

科目名 開講部局 時間割コード 主担当教員 単位数 開講区分 曜限
応用倫理特殊講義Ⅱ(都市の環境倫理) 文学部 04240072 吉永 明弘 2 S1S2 月4
応用倫理特殊講義Ⅲ(食と場所の環境倫理) 文学部 04240073 福永 真弓 2 A1A2 火4
応用倫理特殊講義Ⅶ(破局のなかの希望~人新世の倫理・経済・宗教) 文学部 04240077 福嶋 揚 2 A1A2 水2
応用倫理演習III(環境思想研究) 文学部 04240083 堀江 宗正 2 A1A2 月3
日本史学特殊講義VIII(近世都市の災害・環境)※2024年度で終了 文学部 04241148 渡辺 浩一 2 S1S2 月5
考古学特殊講義V(東北アジア考古学研究Ⅰ) 文学部 04241445 福田 正宏 2 S1S2 水3
文化交流演習Ⅰ(東アジアの環境文化) 文学部 04245361 小島 毅 2 S1S2 金4
文化環境学特殊講義I
(社会的環境への働きかけとしての環境運動(震災復興・まちづくりの事例研究))
文学部 04245441 清水 亮 2 S1S2 月3
文化環境学特殊講義III(人新世の環境倫理) 文学部 04245443 福永 真弓 2 S1S2 木2
農業経済学 農学部 060320670 中谷 朋昭 2 S1 火4金5
環境経済学 農学部 060320981 佐藤 赳 1 S1 火3
国際農業経済論 農学部 060320810 齋藤 勝宏 2 S1 月4金1
環境と開発(2)※2024年度開講なし 教養学部 ジロドウ イザベル 2 A1A2
エネルギー資源論II 教養学部 08D1437 時松 宏治 2 A2 金3金4
環境エネルギー経済学 教養学部 08X1011 松井 英生 2 A1A2 金3
環境社会学[高度教養科目] 教養学部 08X1012 米本 昌平 2 S1S2 金3
高度教養特殊講義(東アジア教養学) 教養学部 08X400110 石井 剛 2 S1S2 金3

選択科目群III

科目名 開講部局 時間割コード 主担当教員 単位数 開講区分 曜限
環境工学概論 工学部 FEN-AR2o01L1 赤司 泰義 2 A1A2 火2
資源・エネルギー化学 工学部 FEN-CA3905L1 鈴木 康介 2 A1A2 水2
多文化理解プロジェクト 工学部 FEN-CO4452L1 牛山 和子 2 S1S2 木3
ライフサイクルシステム工学 工学部 FEN-CS4706L1 菊池 康紀 2 S1S2 火3
マテリアル環境学 工学部 FEN-MA3502L1 醍醐 市朗 2 A1 火3金3
ライフサイクル工学 工学部 FEN-PE3802L1 木下 裕介 1 S2 水3
環境・エネルギー概論 工学部 FEN-SI2501L1 藤井 康正 2 A2 火2金2
放射線と環境 工学部 FEN-SI3n05L1 山下 真一 2 S2 月2木2
エネルギー・環境経済システム 工学部 FEN-SI4w56L1 藤井 康正 2 S1 火2金2
環境システム解析 工学部 FEN-UE4m32L1 栗栖 聖 2 S1S2 月3
気候システム学 理学部 0528076 阿部 彩子 2 A1A2 木1
古気候・古海洋学 理学部 0528055 池田 昌之 2 S1S2 火2
資源地質学 理学部 0528070 高橋 嘉夫 2 A1A2 金2
人間-環境システム学 理学部 0528050 茅根 創 2 A1A2 月2
アジア生物環境学 農学部 060310761 小島 克己 1 S1 月3
建築住環境学 農学部 060320411 恒次 祐子 2 A1A2 月3
森林風景計画学 農学部 060310800 香坂 玲 2 S1S2 水1
エネルギー資源論I 教養学部 08D1436 杉山 昌広 2 S1S2 月2
エネルギー科学 ※2024年度開講なし 教養学部 甘蔗 寂樹 2 A1A2

選択科目群IV

科目名 開講部局 時間割コード 主担当教員 単位数 開講区分 曜限
建築空気環境・水環境 工学部 FEN-AR3o03L1 前 真之 1 S2 火3
建築環境デザイン論 工学部 FEN-AR3o07L1 前 真之 1 A1 火3
沿岸環境学 工学部 FEN-CE4504L1 佐々木 淳 1 A1 火2
開発とインフラ 工学部 FEN-CE4m30L1 加藤 浩徳 2 S1 火1金1
国際プロジェクトのケーススタディ(E) 工学部 FEN-CE5m34L3 加藤 浩徳 2 S2 月2木2
化学・生命研究倫理 工学部 FEN-CH3400L1 森廣 邦彦 1 S1S2 水4
社会技術としての化学技術 工学部 FEN-CH4902L1 酒井 康行 2 S1S2 水3
エネルギーと社会 工学部 FEN-CO4500L1 鹿園 直毅 2 S1S2 水5
生態学・生態工学 工学部 FEN-CO4510L1 風間 しのぶ 2 S1S2 水1
工学とデザイン 工学部 FEN-CO4810P1 村上 存 2 S1S2 集中
脳科学入門 工学部 FEN-CO4f10L1 郡 宏 2 A1A2 水4
環境システム工学概論 工学部 FEN-CS2902L1 戸野倉 賢一 2 A1A2 金3
環境システム工学I 工学部 FEN-CS3703L1 大島 義人 2 S1S2 火1
システム安全工学 工学部 FEN-CS4705L1 茂木 俊夫 2 A1A2 木2
エネルギー工学 工学部 FEN-EE2501L1 松橋 隆治 2 A1A2 金1
グローバルシステム工学 工学部 FEN-EE4703L1 松橋 隆治 2 S1S2 火3
認識行動システムの基礎 工学部 FEN-MP2710L1 稲見 昌彦 2 A2 火4金4
生産の技術 工学部 FEN-MX2802L1 長藤 圭介 2 A1A2 金5
産業総論 工学部 FEN-MX3804L1 杉田 直彦 2 A1A2 水3
生産プロセスの設計 工学部 FEN-MX3806L1 長藤 圭介 2 A1A2 金2
サステナブル・マニュファクチャリング 工学部 FEN-PE3803L1 梅田 靖 1 A1 月2
地球科学 工学部 FEN-SI2504L1 加藤 泰浩 2 A1 火2金2
環境調和論 工学部 FEN-SI3505L1 多部田 茂 2 S2 火4金4
環境・エネルギーの化学1 工学部 FEN-SI3506L1 安川 和孝 1 A1 火3
環境・エネルギーの化学2 工学部 FEN-SI3507L1 斉藤 拓巳 1 A2 月2
環境・エネルギープロジェクト 工学部 FEN-SI3961L1 髙橋 淳 2 S1 月3月4
環境・エネルギープロジェクト2 工学部 FEN-SI3962L1 髙橋 淳 1 S2 火5
物流・交通システム計画基礎 工学部 FEN-SI3d21L1 柴崎 隆一 2 S1 木1木2
物流・交通システム計画応用 工学部 FEN-SI3d22L1 川崎 智也 2 A1 火3金3
地圏開発工学概論 工学部 FEN-SI3r03L1 福井 勝則 1 A2 火3
海洋開発工学 工学部 FEN-SI3r04L1 和田 良太 2 A2 月5木2
エネルギー・資源政策論 工学部 FEN-SI3w31L1 村上 進亮 1 A2 火5
環境政策論 工学部 FEN-SI3w32L1 今野 義浩 1 S2 金5
社会のための技術 工学部 FEN-SI3w52L1 福井 勝則 2 S1S2 S1:月2 S2:月4
環境システム論 工学部 FEN-SI3w55L1 多部田 茂 2 A1 火4金4
都市環境概論 工学部 FEN-UE2m01L1 藤田 壮 2 A1A2 月3
地球環境工学 工学部 FEN-UE2m03L1 滝沢 智 1 A1 月1
環境公衆衛生 工学部 FEN-UE2m04L1 福士 謙介 1 A2 月2
緑地計画概論 工学部 FEN-UE2m07L1 寺田 徹 2 A1A2 火3
緑地計画学 農学部 060320040 寺田 徹 2 A1A2 火3
廃棄物資源循環学 工学部 FEN-UE3m16L1 藤田 壮 2 A1A2 木2
国際環境公衆衛生 工学部 FEN-UE4m33L1 片山 浩之 1 S2 木3
地区の計画とデザイン 工学部 FEN-UE4m37L1 小泉 秀樹 2 S1S2 金2
応用倫理概論(応用倫理入門) 文学部 04240070 鈴木 晃仁 2 S1S2 金3
応用倫理特殊講義I(技術時代の倫理―ハイデガー哲学の視点から) 文学部 04240071 轟 孝夫 2 A1A2 月4
応用倫理特殊講義Ⅴ(環境文化史から実践するパブリック・ヒストリー) 文学部 04240075 北條 勝貴 2 S1S2 月5
考古学特殊講義I(東アジア旧石器研究Ⅰ) 文学部 04241441 森先 一貴 2 S1S2 月4
考古学特殊講義II(東アジア旧石器研究Ⅱ) 文学部 04241442 森先 一貴 2 A1A2 月4
考古学特殊講義VII(北海道の考古学) 文学部 04241447 熊木 俊朗 2 S2 集中
計算機実験I 理学部 0515091 藤堂 眞治 1 S1S2 水2
計算機実験II 理学部 0515092 藤堂 眞治 1 A1A2 金5
水圏環境学 理学部 0528066 板井 啓明 2 S1S2 水4
大気海洋循環学 理学部 0528020 中村 尚 2 S1S2 金1
大気海洋物質科学 理学部 0526065 小池 真 2 A1A2 金1
地球惑星環境学国際研修I ※2024年度開講なし 理学部 横山 祐典 1 A1A2
地球惑星環境学国際研修II 理学部 0528080 横山 祐典 1 S1S2
A1A2
集中
砂防工学 農学部 060320161 堀田 紀文 1 A1 水3
自然再生事業モニタリング実習 農学部 060700110 吉田 丈人 1 S2 集中
森林遺伝育種学 農学部 060310671 後藤 晋 1 S2 月3
森林植物学 農学部 060310640 福田 健二 2 S1S2 火2
森林動物学 農学部 060310650 久保田 耕平 2 S1S2 金2
現代哲学(1) 教養学部 08C130101 齋藤 幸平 2 S1S2 木2
超域文化科学高度教養(現代哲学(1)) 教養学部 08X000103 齋藤 幸平 2 S1S2 木2
生物多様性学I[広域システムコース] ※2024年度開講なし 教養学部 増田 建 2 A1A2
生物多様性学II ※2024年度開講なし 教養学部 土畑 重人 2 S1S2
エネルギー科学(1) ※隔年開講(偶数年度) 教養学部 08D133201 瀬川 浩司 2 A1A2 金4
環境と法(2) ※2024年度開講なし 教養学部 ジロドウ イザベル 2 S1S2
環境経済学(2) ※2024年度開講なし 教養学部 成田 大樹 2 S1S2
環境熱力学 教養学部 08D1423 甘蔗 寂樹 2 A1A2 金2
先進エネルギー工学 教養学部 08D1435 甘蔗 寂樹 2 S2 金1金2
グローバル教養特別演習I(22) 教養学部 08F140522 甘蔗 寂樹 2 S2 金1金2
グローバル教養科目(Research and Inquiry for Social Change) グローバル
教育センター
7V0101008 Naomi Berman 2 S1S2 月1
グローバル教養科目(Research and Inquiry for Social Change) グローバル
教育センター
7V0101008-P/F Naomi Berman 2 S1S2 月1
グローバル教養科目(Racial and Linguistic Diversity and Inclusion) グローバル
教育センター
7V0101009 Aurora Tsai 2 S1S2 火4
グローバル教養科目(Racial and Linguistic Diversity and Inclusion) グローバル
教育センター
7V0101009-P/F Aurora Tsai 2 S1S2 火4
グローバル教養科目(Invisible Connections) グローバル
教育センター
7V0101010 Sylwia Ejmont 2 S1S2 月4
グローバル教養科目(Invisible Connections) グローバル
教育センター
7V0101010-P/F Sylwia Ejmont 2 S1S2 月4
グローバル教養科目(Climate Repair) グローバル
教育センター
7V0101011 Stefanie Mack 2 S1S2 金4
グローバル教養科目(Climate Repair) グローバル
教育センター
7V0101011-P/F Stefanie Mack 2 S1S2 金4
グローバル教養科目(A Post-Mortem of the COVID-19 Crisis) グローバル
教育センター
7V0101012 John Quayle 2 S1S2 月4
グローバル教養科目(A Post-Mortem of the COVID-19 Crisis) グローバル
教育センター
7V0101012-P/F John Quayle 2 S1S2 月4
グローバル教養科目(Bioactive Components in Food – Implications on Food Safety and Public Health in a Changing Environment) グローバル
教育センター
7V0101015 John Solomon Maninang 2 S1S2 火4
グローバル教養科目(Bioactive Components in Food – Implications on Food Safety and Public Health in a Changing Environment) グローバル
教育センター
7V0101015-P/F John Solomon Maninang 2 S1S2 火4
グローバル教養科目(Introduction to Poverty and International Development) グローバル
教育センター
7V0101016 Ian Wash 2 S1S2 木2
グローバル教養科目(Introduction to Poverty and International Development) グローバル
教育センター
7V0101016-P/F Ian Wash 2 S1S2 木2
グローバル教養科目(Catalytic Processes for a Sustainable World) グローバル
教育センター
7V0101019 Isaac Tyrone Ghampson 2 S1S2 月3
グローバル教養科目(Catalytic Processes for a Sustainable World) グローバル
教育センター
7V0101019-P/F Isaac Tyrone Ghampson 2 S1S2 月3
グローバル教養科目(Model Organisms in Biomedical Research) グローバル
教育センター
7V0101022 Alexandra Terashima 2 S1S2 木2
グローバル教養科目(Model Organisms in Biomedical Research) グローバル
教育センター
7V0101022-P/F Alexandra Terashima 2 S1S2 木2
グローバル教養科目(Intercultural Communication) グローバル
教育センター
7V0101024 Doris Zhang 2 S1S2 火1
グローバル教養科目(Intercultural Communication) グローバル
教育センター
7V0101024-P/F Doris Zhang 2 S1S2 火1
グローバル教養科目(Sociolinguistics in a Global Society) グローバル
教育センター
7V0101026 Simon Perry 2 S1S2 月5
グローバル教養科目(Sociolinguistics in a Global Society) グローバル
教育センター
7V0101026-P/F Simon Perry 2 S1S2 月5
グローバル教養科目(Writing About Gaming: Game Studies as Social Practice) グローバル
教育センター
7V0101027 Catherine Hansen 2 S1S2 木4
グローバル教養科目(Writing About Gaming: Game Studies as Social Practice) グローバル
教育センター
7V0101027-P/F Catherine Hansen 2 S1S2 木4
グローバル教養科目(Language Acquisition) グローバル
教育センター
7V0101029 Christopher Nicklin 2 S1S2 金3
グローバル教養科目(Language Acquisition) グローバル
教育センター
7V0101029-P/F Christopher Nicklin 2 S1S2 金3
グローバル教養科目(Education and International Development) グローバル
教育センター
7V0101032 Yuki Ohara 2 S1S2 火2
グローバル教養科目(Education and International Development) グローバル
教育センター
7V0101032-P/F Yuki Ohara 2 S1S2 火2
グローバル教養科目(Medicinal Chemistry: From Drug Discovery to Market) グローバル
教育センター
7V0101033 Tito Akindele 2 S1S2 月2
グローバル教養科目(Medicinal Chemistry: From Drug Discovery to Market) グローバル
教育センター
7V0101033-P/F Tito Akindele 2 S1S2 月2
グローバル教養科目(Reading Philosophy: An Introduction for Non-Philosophers) グローバル
教育センター
7V0101035 Richard Dietz 2 S1S2 火1
グローバル教養科目(Reading Philosophy: An Introduction for Non-Philosophers) グローバル
教育センター
7V0101035-P/F Richard Dietz 2 S1S2 火1
グローバル教養科目(Technologies of Resistance) グローバル
教育センター
7V0101036 Manuel Senna 2 S1S2 火3
グローバル教養科目(Technologies of Resistance) グローバル
教育センター
7V0101036-P/F Manuel Senna 2 S1S2 火3
グローバル教養科目(Japan As They Saw It) グローバル
教育センター
7V0101037 Tom Gally 2 S1S2 火3
グローバル教養科目(Japan As They Saw It) グローバル
教育センター
7V0101037-P/F Tom Gally 2 S1S2 火3
グローバル教養科目(Cultivating Well-being on the University Campus) グローバル
教育センター
7V0101038 Raquel Moreno Penaranda 2 S1S2 集中
グローバル教養科目(Cultivating Well-being on the University Campus) グローバル
教育センター
7V0101038-P/F Raquel Moreno Penaranda 2 S1S2 集中
グローバル教養科目(Introduction to Sustainable Tourism) グローバル
教育センター
7V0101039 Sho Shimoyamada 2 S1S2 水1
グローバル教養科目(Introduction to Sustainable Tourism) グローバル
教育センター
7V0101039-P/F Sho Shimoyamada 2 S1S2 水1
グローバル教養科目(History of the Japanese Environment: Architecture & Cities, Gardens & Landscape) グローバル
教育センター
7V0101040 Alex Bueno 2 S1S2 水2
グローバル教養科目(History of the Japanese Environment: Architecture & Cities, Gardens & Landscape) グローバル
教育センター
7V0101040-P/F Alex Bueno 2 S1S2 水2
グローバル教養科目 ※2024年度開講なし(Diversity in Japanese Language and Culture: Discussions from a Sociolinguistic Perspective) グローバル
教育センター
Anna Bordilovskaya 2 S1S2
グローバル教養科目 ※2024年度開講なし(Diversity in Japanese Language and Culture: Discussions from a Sociolinguistic Perspective) グローバル
教育センター
Anna Bordilovskaya 2 S1S2
グローバル教養科目(Human Rights Movements in the Modern World) グローバル
教育センター
7V0101042 Candler Hallman 2 S1S2 水3
グローバル教養科目(Human Rights Movements in the Modern World) グローバル
教育センター
7V0101042-P/F Candler Hallman 2 S1S2 水3
グローバル教養科目(Disinformation, Fake News, and Post-Truth Politics in a Global Context) グローバル
教育センター
7V0101043 Eric Vanden Bussche 2 S1S2 水5
グローバル教養科目(Disinformation, Fake News, and Post-Truth Politics in a Global Context) グローバル
教育センター
7V0101043-P/F Eric Vanden Bussche 2 S1S2 水5
グローバル教養科目(Everyday Nationalism) グローバル
教育センター
7V0101044 Greg Dalziel 2 S1S2 木3
グローバル教養科目(Everyday Nationalism) グローバル
教育センター
7V0101044-P/F Greg Dalziel 2 S1S2 木3
グローバル教養科目(Living a Good Life: The Philosophy of Well-Being) グローバル
教育センター
7V0101045 Graham Peebles 2 S1S2 木4
グローバル教養科目(Living a Good Life: The Philosophy of Well-Being) グローバル
教育センター
7V0101045-P/F Graham Peebles 2 S1S2 木4
グローバル教養科目(Fairy Tales and Gothic Stories: Reading Victorian Fantasy) グローバル
教育センター
7V0101046 John Pazdziora 2 S1S2 木5
グローバル教養科目(Fairy Tales and Gothic Stories: Reading Victorian Fantasy) グローバル
教育センター
7V0101046-P/F John Pazdziora 2 S1S2 木5
グローバル教養科目(A Global Perspective on Controversial Moments and Memorials) グローバル
教育センター
7V0101047 Incoronata Nadia Inserra 2 S1S2 木5
グローバル教養科目(A Global Perspective on Controversial Moments and Memorials) グローバル
教育センター
7V0101047-P/F Incoronata Nadia Inserra 2 S1S2 木5
グローバル教養科目(Japanese Philosophy and the Global World) グローバル
教育センター
7V0101048 Dennis Stromback 2 S1S2 木6
グローバル教養科目(Japanese Philosophy and the Global World) グローバル
教育センター
7V0101048-P/F Dennis Stromback 2 S1S2 木6
グローバル教養科目(Writing to Learn, Learning to Write: Identifying the pitfalls and possibilities of large language models such as ChatGPT) グローバル
教育センター
7V0101049 Leonard Sprague 2 S1S2 金2
グローバル教養科目(Writing to Learn, Learning to Write: Identifying the pitfalls and possibilities of large language models such as ChatGPT) グローバル
教育センター
7V0101049-P/F Leonard Sprague 2 S1S2 金2
グローバル教養科目(Women in Science) グローバル
教育センター
7V0101050 Elisa Ruiz-Tada 2 S1S2 金4
グローバル教養科目(Women in Science) グローバル
教育センター
7V0101050-P/F Elisa Ruiz-Tada 2 S1S2 金4
グローバル教養科目(Exploring Global Englishes) グローバル
教育センター
7V0101051 Natsuno Funada 2 S1S2 金6
グローバル教養科目(Exploring Global Englishes) グローバル
教育センター
7V0101051-P/F Natsuno Funada 2 S1S2 金6
グローバル教養科目(The “SDGs” Contested) グローバル
教育センター
7V0101006A Raquel Moreno Penaranda 2 A1A2 水3
グローバル教養科目(The “SDGs” Contested) グローバル
教育センター
7V0101006A-P/F Raquel Moreno Penaranda 2 A1A2 水3
グローバル教養科目(Research and Inquiry for Social Change) グローバル
教育センター
7V0101008A Naomi Berman 2 A1A2 月5
グローバル教養科目(Research and Inquiry for Social Change) グローバル
教育センター
7V0101008A-P/F Naomi Berman 2 A1A2 月5
グローバル教養科目(Racial and Linguistic Diversity and Inclusion) グローバル
教育センター
7V0101009A Aurora Tsai 2 A1A2 月3
グローバル教養科目(Racial and Linguistic Diversity and Inclusion) グローバル
教育センター
7V0101009A-P/F Aurora Tsai 2 A1A2 月3
グローバル教養科目(Climate Repair) グローバル
教育センター
7V0101011A Stefanie Mack 2 A1A2 月2
グローバル教養科目(Climate Repair) グローバル
教育センター
7V0101011A-P/F Stefanie Mack 2 A1A2 月2
グローバル教養科目(Introduction to Poverty and International Development) グローバル
教育センター
7V0101016A Ian Wash 2 A1A2 水2
グローバル教養科目(Introduction to Poverty and International Development) グローバル
教育センター
7V0101016A-P/F Ian Wash 2 A1A2 水2
グローバル教養科目(Catalytic Processes for a Sustainable World) グローバル
教育センター
7V0101019A Isaac Tyrone Ghampson 2 A1A2 木4
グローバル教養科目(Catalytic Processes for a Sustainable World) グローバル
教育センター
7V0101019A-P/F Isaac Tyrone Ghampson 2 A1A2 木4
グローバル教養科目(Maps, Border Disputes, and Conflict in East Asia) グローバル
教育センター
7V0101021A Eric Vanden Bussche 2 A1A2 火5
グローバル教養科目(Maps, Border Disputes, and Conflict in East Asia) グローバル
教育センター
7V0101021A-P/F Eric Vanden Bussche 2 A1A2 火5
グローバル教養科目(A Critical History of Terrorism) グローバル
教育センター
7V0101028A Candler Hallman 2 A1A2 木2
グローバル教養科目(A Critical History of Terrorism) グローバル
教育センター
7V0101028A-P/F Candler Hallman 2 A1A2 木2
グローバル教養科目(Language Acquisition) グローバル
教育センター
7V0101029A Christopher Nicklin 2 A1A2 金5
グローバル教養科目(Language Acquisition) グローバル
教育センター
7V0101029A-P/F Christopher Nicklin 2 A1A2 金5
グローバル教養科目(Reading Philosophy: An Introduction for Non-Philosophers) グローバル
教育センター
7V0101035A Richard Dietz 2 A1A2 火5
グローバル教養科目(Reading Philosophy: An Introduction for Non-Philosophers) グローバル
教育センター
7V0101035A-P/F Richard Dietz 2 A1A2 火5
グローバル教養科目(Technologies of Resistance) グローバル
教育センター
7V0101036A Manuel Senna 2 A1A2 月1
グローバル教養科目(Technologies of Resistance) グローバル
教育センター
7V0101036A-P/F Manuel Senna 2 A1A2 月1
グローバル教養科目(Japan As They Saw It) グローバル
教育センター
7V0101037A Tom Gally 2 A1A2 金3
グローバル教養科目(Japan As They Saw It) グローバル
教育センター
7V0101037A-P/F Tom Gally 2 A1A2 金3
グローバル教養科目※2024年度開講なし(Cultivating Well-being on the University Campus) グローバル
教育センター
Raquel Moreno Penaranda 2 A1A2 水3
グローバル教養科目※2024年度開講なし(Cultivating Well-being on the University Campus) グローバル
教育センター
Raquel Moreno Penaranda 2 A1A2 水3
グローバル教養科目(Living a Good Life: The Philosophy of Well-Being) グローバル
教育センター
7V0101045A Graham Peebles 2 A1A2 木3
グローバル教養科目(Living a Good Life: The Philosophy of Well-Being) グローバル
教育センター
7V0101045A-P/F Graham Peebles 2 A1A2 木3
グローバル教養科目(A Global Perspective on Controversial Moments and Memorials) グローバル
教育センター
7V0101047A Incoronata Nadia Inserra 2 A1A2 木3
グローバル教養科目(A Global Perspective on Controversial Moments and Memorials) グローバル
教育センター
7V0101047A-P/F Incoronata Nadia Inserra 2 A1A2 木3
グローバル教養科目(Writing to Learn, Learning to Write: Identifying the pitfalls and possibilities of large language models such as ChatGPT) グローバル
教育センター
7V0101049A Leonard Sprague 2 A1A2 金3
グローバル教養科目(Writing to Learn, Learning to Write: Identifying the pitfalls and possibilities of large language models such as ChatGPT) グローバル
教育センター
7V0101049A-P/F Leonard Sprague 2 A1A2 金3
グローバル教養科目(Women in Science) グローバル
教育センター
7V0101050A Elisa Ruiz-Tada 2 A1A2 水5
グローバル教養科目(Women in Science) グローバル
教育センター
7V0101050A-P/F Elisa Ruiz-Tada 2 A1A2 水5
グローバル教養科目(Writing Games: Experimental Writing as Social Practice) グローバル
教育センター
7V0101052A Catherine Hansen 2 A1A2 木4
グローバル教養科目(Writing Games: Experimental Writing as Social Practice) グローバル
教育センター
7V0101052A-P/F Catherine Hansen 2 A1A2 木4
グローバル教養科目(Japanese Social-Political Philosophy) グローバル
教育センター
7V0101053A Dennis Stromback 2 A1A2 木5
グローバル教養科目(Japanese Social-Political Philosophy) グローバル
教育センター
7V0101053A-P/F Dennis Stromback 2 A1A2 木5
グローバル教養科目(The Art of Attention) グローバル
教育センター
7V0101054A Greg Dalziel 2 A1A2 火4
グローバル教養科目(The Art of Attention) グローバル
教育センター
7V0101054A-P/F Greg Dalziel 2 A1A2 火4
グローバル教養科目(Stereotyping Feminine Identity in International Media) グローバル
教育センター
7V0101055A Erika D’Souza 2 A1A2 金2
グローバル教養科目(Stereotyping Feminine Identity in International Media) グローバル
教育センター
7V0101055A-P/F Erika D’Souza 2 A1A2 金2
グローバル教養科目(Photographing Tokyo: Looking at One’s Place in the Urban Landscape) グローバル
教育センター
7V0101056A Alex Bueno 2 A1A2 火3
グローバル教養科目(Photographing Tokyo: Looking at One’s Place in the Urban Landscape) グローバル
教育センター
7V0101056A-P/F Alex Bueno 2 A1A2 火3
グローバル教養科目(Third Culture Children’s Literature) グローバル
教育センター
7V0101057A John Pazdziora 2 A1A2 水1
グローバル教養科目(Third Culture Children’s Literature) グローバル
教育センター
7V0101057A-P/F John Pazdziora 2 A1A2 水1
グローバル教養科目(Developing International Friendships in Global Contexts) グローバル
教育センター
7V0101058A Natsuno Funada 2 A1A2 火4
グローバル教養科目(Developing International Friendships in Global Contexts) グローバル
教育センター
7V0101058A-P/F Natsuno Funada 2 A1A2 火4
グローバル教養科目(Infectious Diseases: why humans managed to eliminate only a few infectious diseases?) グローバル
教育センター
7V0101059A Tomoko Kamishima 2 A1A2 火3
グローバル教養科目(Infectious Diseases: why humans managed to eliminate only a few infectious diseases?) グローバル
教育センター
7V0101059A-P/F Tomoko Kamishima 2 A1A2 火3
グローバル教養科目(Sustainability in Japanese Architecture) グローバル
教育センター
7V0101060A Jesus Alberto Pulido Arcas 2 A1A2 水3
グローバル教養科目(Sustainability in Japanese Architecture) グローバル
教育センター
7V0101060A-P/F Jesus Alberto Pulido Arcas 2 A1A2 水3
グローバル教養科目(Plagues throughout History) グローバル
教育センター
7V0101061A John Quayle 2 A1A2 月4
グローバル教養科目(Plagues throughout History) グローバル
教育センター
7V0101061A-P/F John Quayle 2 A1A2 月4
グローバル教養科目(The Gender Data Gap: exploring the lack of data about women and girls’ experience in life) グローバル
教育センター
7V0101062A Alexandra Terashima 2 A1A2 水2
グローバル教養科目(The Gender Data Gap: exploring the lack of data about women and girls’ experience in life) グローバル
教育センター
7V0101062A-P/F Alexandra Terashima 2 A1A2 水2
グローバル教養科目(Food Safety in Public and Environmental Health) グローバル
教育センター
7V0101063A John Solomon Maninang 2 A1A2 金4
グローバル教養科目(Food Safety in Public and Environmental Health) グローバル
教育センター
7V0101063A-P/F John Solomon Maninang 2 A1A2 金4
グローバル教養科目(Visualizing Japan: Doing Ethnography and Documentary Filmmaking with Your Smartphone) グローバル
教育センター
7V0101064A Dipesh Kharel 2 A1A2 水4
グローバル教養科目(Visualizing Japan: Doing Ethnography and Documentary Filmmaking with Your Smartphone) グローバル
教育センター
7V0101064A-P/F Dipesh Kharel 2 A1A2 水4
グローバル教養科目(Sustainability of Linguistic Diversity) グローバル
教育センター
7V0101065A Naoko Hosokawa 2 A1A2 金2
グローバル教養科目(Sustainability of Linguistic Diversity) グローバル
教育センター
7V0101065A-P/F Naoko Hosokawa 2 A1A2 金2
グローバル教養科目(Global Entrepreneurship Exercise) グローバル
教育センター
7V0101066A-P/F Shigeo Kagami 2 A1A2 集中
グローバル教養科目(Tourism and Justice) グローバル
教育センター
7V0101067A Sho Shimoyamada 2 A1A2 火2
グローバル教養科目(Tourism and Justice) グローバル
教育センター
7V0101067A-P/F Sho Shimoyamada 2 A1A2 火2
グローバル教養科目(Psychological Approaches for Improving Health and Well-being) グローバル
教育センター
7V0101068A Kristopher McEown 2 A1A2 月5
グローバル教養科目(Psychological Approaches for Improving Health and Well-being) グローバル
教育センター
7V0101068A-P/F Kristopher McEown 2 A1A2 月5
グローバル教養科目(Phonetics: The sounds of languages across the world) グローバル
教育センター
7V0101069A Francesco Cangemi 2 A1A2 水1
グローバル教養科目(Phonetics: The sounds of languages across the world) グローバル
教育センター
7V0101069A-P/F Francesco Cangemi 2 A1A2 水1